Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Äppelvin

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Äppelvin

Inlägg av Weinkeller »

Räkna med minst ett års lagring innan det bör drickas, även då något för ungt.
/Weinkeller
amelieo
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: ons sep 16, 2009 10:32

Äppelvin

Inlägg av amelieo »

Ok, får ställa undan det mörkt och svalt i ett år då. Gäller det just äpplevin för jag vet ju att vissa andra viner kan man dricka efter någon/några månader, även om alla viner mår bra av att lagras ett tag?
-------------------------
På gång:
25 l Sima - Tappad och klar
20 l Äpplevin - Klarning
10 l Blåbär/Lime vin - Klarning
5 l Hallon/Persika vin - Klarning
5 l Jordgubb/Apelsin vin - Klarning
10 l Äpple mjöd - Jäsning
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Äppelvin

Inlägg av Weinkeller »

Gäller det just äpplevin för jag vet ju att vissa andra viner kan man dricka efter någon/några månader, även om alla viner mår bra av att lagras ett tag?
Nej, många viner vinner på längre lagring, särskilt viner på egna frukt och bär. Viner på druvkoncentrat klarar sig ofta bra på en kortare lagring, runt tre månader. Givetvis finns det undantag åt båda hållen. Svaga viner ger ofta kortare lagringstid medan Starkare en längre osv. Tror det finns bra trådar angående ämnet.

Givetvis går det att dricka vinet innan det lagras klart, men det känns som slöseri, nästan att häda sin brygd.
/Weinkeller
grodfot
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis okt 12, 2010 15:09

Äppelvin

Inlägg av grodfot »

Thorim skrev:Jag kan starkt rekomendera cyser, det är kanske inte ett standard äpplevin med det är väldigt gott. Jag lyckades mycket bra med min cyser.


Recept på 10 liter färdig cyser:
-----------------------------------
10 liter vatten
5 kg äpplen (Mängden kan varieras efter syrligheten på äpplena)
2 kg honung


Tvätta och klyfta äpplena och lägg dom i hinken. Fyll på med 10 liter vatten och lägg i 500 gram honung. Jäsningen kommer igång av sig själv efter 2-3 dagar så ingen jäst behövs.
Låt det stå och jäsa i en vecka, tag sedan bort äpplena och lägg i resten av honungen.
Låt jäsa ut, klarna svalt nån vecka och tappa på flaska.
------

Tyvärr har jag aldrig gjort något med citron så jag vet inte hur/om man bör göra. Men det kan någon annan säkert svara på.
Hur blir styrkan i denna brygd och hur länge skall den lagras?

Passar på att även säga hej till detta forum =)
dayu
Finjäsare
Inlägg: 52
Blev medlem: tis apr 12, 2011 7:45

Re: Äppelvin på jäsning

Inlägg av dayu »

amelieo skrev:Hej,
Jag satte ett äppelvin den 22/9 och skulla vilja höra lite vad ni tycker. Jag älskar det här forumet där man kan få kloka råd... :D

Så här har jag gjort:

4 kg äpplen, gröna och röda skar jag i mindre bitar och la ner i jäshinken.
1 stor burk russin hälldes i
5 kanelstänger åkte ner i hinken
1 liten påse vaniljessen hälldes i
5 st koncentrerad äppeljuice utan konserveringsmedel hälldes i

Sen fyllde jag med varmt vatten upp till 5 liters strecket.
Sedan rörde jag i 500 gr honung.

I nåt recept jag läste stod det att man skulle ha Tannin i och om man inte hade det kunde man ta en kopp starkt te istället så det gjorde jag. I med tet.

Sen så hällde jag i 2 kg socker och rörde tills det hade löst sig.
Blandade i en påse jäst med näring och rörde ordentligt tills det löst sig.
Till sist fyllde jag på med ljummet vatten upp till 20 liters stäcket. Det blev ju inte så mycket vatten eftersom det var äpplen i.

När jag kom upp dan därpå så jäser det på nästan oavbrutet och det har gjort det sedan dess.

Jag tänkte låta frukten ligga i i cirka 5 dagar innan jag fiskar upp den. En del säger 5 dagar andra säger en vecka. Tar gärna emot förslag.

När jag tagit upp frukten tänkte jag tillsätta mer juice-koncentrat. 5-8 st....tar gärna emot förslag där också.
Sen tänkte jag röra i ytterligare 2 kg socker och 500 gr honung.

Kan jag låta kanelstängerna ligga kvar eller tar det för mycket smak av kanelen då?

Sen gör jag som med vanligt vin, jäststopp, omtappningar och klarning.

Hur tror ni det blir med både socker och honung? Jag har inte sett någon som har använt bägge delar, men jag smakade ett mjöd som min svärson gjort och det var supergott så därför blev jag sugen på att ha lite honung i.

Vad tror ni? Är jag helt ute och cyklar??

Kan tillägga att det luktar riktigt gott när jag luktar över jäsröret och det jäser galet mycket fortfarande så jag är nöjd så här långt.

Amelie
Vill höra fortsättningen på denna historia, tycker det låter väldigt sött och gott =)
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster