Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Gammalt maskrosvin

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Användarvisningsbild
comus
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis maj 08, 2007 2:00

Gammalt maskrosvin

Inlägg av comus »

Jag och en kompis hittade några flaskor med maskrosvin som var daterade till 1977. Kan dessa gå att dricka eller?
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

Gammalt maskrosvin

Inlägg av attackbever »

Bara att prova, har flaskan varit väl försluten och vinet korrekt tillverkat så bör det gå. Maskrosvin är ju känt för att behöva ligga något år innan det blir gott, så jag hoppas att åren har gjort en bra inverkan på det du hittade. Skriv gärna och berätta efter provet.
Användarvisningsbild
comus
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis maj 08, 2007 2:00

Gammalt maskrosvin

Inlägg av comus »

jo, ska nog ta å göra det. hittade någon flaska från 1997 också.
dom från 70-talet är väl förslutna. kanske ska korka upp en något å provsmaka. spännande. ser dock lite grumligt ut på botten.
Användarvisningsbild
valtra
Bryggare
Inlägg: 128
Blev medlem: mån apr 16, 2007 2:00
Ort: v?sterbotten

Gammalt maskrosvin

Inlägg av valtra »

vill gärna veta hur det smakade :D har funderat på att göra ett par liter maskros i sommar . men funderar hur länge dom ska lagras föra tt bli bäst
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Gammalt maskrosvin

Inlägg av Lo »

Ett år är absoluta minimum och längsta jag hört någon smakat utav är 10 år och det var tydligen tok-gott.
Fat #1 - Välhumlad American Ale
Lager....
2L Krusbärsvin 1del blåbär
1L Blåbärsvin
20L Maskrosvin - Klarning/Lagring ´06
Användarvisningsbild
valtra
Bryggare
Inlägg: 128
Blev medlem: mån apr 16, 2007 2:00
Ort: v?sterbotten

Gammalt maskrosvin

Inlägg av valtra »

okey :P
Användarvisningsbild
Bubbelpower
Finjäsare
Inlägg: 73
Blev medlem: tis apr 17, 2007 2:00

Gammalt maskrosvin

Inlägg av Bubbelpower »

Har du smakat än, comus? Väntar spännt på resultat!

Förresten, på tal om gammalt, så hittade jag en låda med flaskor, bla en flaska brännvin, uppe på ladugårdsloftet hos en kompis gård. Ingen gar vart där uppe på 30 år, så det va rätt gammalt. Tyvärr så hade korken nån liten läcka, så det var bara 2 cm kvar med nåt sirapsliknande kvar i konsistensen. Skulle gissa att flaskan var minst 50 år.
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Gammalt maskrosvin

Inlägg av Mooki »

Kan väl passa på att infoga att jag för 2 år sedan drack av ett maskrosvin som var 25-30 år gammalt som farsan hittade i förrådet (farsan var lite osäker på exakt årtal), smakade riktigt bra - påminde om vitt portvin/sherry/dessertvin i smaken. Blev själv lite sugen på att göra en rejäl laddning och buteljera och låta ligga i källaren på landet, så kan man presentera produkten för sin avkomma om sisådär 25 år :)

/M
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster