Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Jordgubbsvin 2010, Frågor och funderingar!?

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.

Tror du mitt vin kommer att bli bra?

Du kan välja upp till 1 alternativ

 
 
Visa resultat

Brummen
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: sön jun 20, 2010 19:06
Ort: Alingsås

Jordgubbsvin 2010, Frågor och funderingar!?

Inlägg av Brummen »

Hej har satt en sats med jordgubbsvin, enligt min "dagbok":
Tid: 14juni
8kg jordgubbar (frysta, euroshopper, har druckit mkt smootie på dessa och i utseende och smak är jag nöjd)
1 mandelpotatis
5.5kg jordgubbar
Hällde 10liter kokande vatten 1.5liter i taget över jordgubbarna i vintunnan kokade med vattenkokare.
Vintunnan är rengjord väl med bryggrens 2ggr och bra avsköljd.
Rör om mina jordgubbar och delar några hit och dit.

Fyller på med vatten upp till nästan 22liter totalmänd i tunnan.
Efter någon timme börjar det bubbla väldigt mkt, nästan konstant i tunnan.
Dag 2 har jag skrivit att det även då bubblar med raketfart (efter detta har jag inte haft mkt tid för noteringar).

köpte ett kit för 30kr "24 recept samt ingredienser för att göra 20liter vin på frukt och bär från trädgård och natur"


NU 6dagar senare bubblar det ungefär var 15sekund, detta har den gjort 2dagar ungefär.
Smakade lite av vinet idag och smakar inte sött, kan det ha jäst färdigt nästan?
På det kit jag köpte stod det att det tar 1-3veckor ungefär, så imorgon har jag planerat som tidigast att sila av bären och lägga över i en ny ren tunna.

När ska jag lägga i jäs-stop osv?

Vad kan jag tänka på i fortsättningen?

ps. Nästa vinsats kommer bli på koncentrat äpple utan konserveringsmedel samt 50g torkade fläderblommor, vilket jag tror kommer att bli en smaksensation.

edit
Bild
Bild

(Klicka för större bilder, 1:a bilden är på jordgubbarna i tunnan, 2:a är när sockret är på jordgubbarna)
Vin är till för att jäsa i hemmet!!
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Jordgubbsvin 2010, Frågor och funderingar!?

Inlägg av aqua vitae »

Är det 8 kg + 5,5 kg = 13,5 kg jordgubbar eller hur menar du?
Vad skall mandelpotatisen vara bra för?

Jag tror det blir lagomt att sila av bären nu.

Du har inte tillsatt någon socker alls? Det kommer bli ett otroligt svagt vin helt utan socker. Enligt Edelmanns tabeller över sockerinnehåll per kilo frukt innehåller jordgubber 50g per kilo. Om det är 13,5 kg jordgubbar innebär det att du har 900g teoretiskt socker vilket skulle ge 2,4% om du jäser ut det helt.

Nu när jag läser om några gånger kanske du menar 5,5 kg socker? Jäser du ut det helt blir det 14,7% plus det socker som finns i jordgubbarna så det blir nog en bra styrka.

Hur du gör med jässtopp beror på hur starkt och hur sött du vill ha vinet. Du kan ha i jässtopp innan det jäst ut och behölla sötman som finns där alternativt låta det jäsa ut helt och tillsätta jässtopp för att sedan eftersöta. Det blir då starkare men kan få lite "spritigare/vinigare" smak av de biprodukter som bildas i högre grad vi högre alkoholhalt. Kanske knappt märkbart, jag vet inte vilken jäst det är du använt och hur dennes smakprofil är.

Ett hett tips är att skaffa en oechslemätare (http://www.oechslevikten.com/). Med den mäter du sockerhalten i vinet och kan då se hur mycket socker det är kvar, hur mycket som jäst ut och genom att mäta då och då se om det fortfarande jäser eller har stannat av.

Finns bra klistrade trådar i Utrustning och teknik för vinbryggning där det står mer om hur man går tillväga med frukt och bärviner ooch hur man gör med alla olika tillsatser som finns.

Jo just det, hej och välkommen till forumet :)
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Jordgubbsvin 2010, Frågor och funderingar!?

Inlägg av Weinkeller »

Gör du ca 10l vin är mängden jordgubbar lagom och 5,5kg socker alldeles för mycket. Gör du 20l vin är mängden socker ok men andelen jordgubbar alltför snålt tilltagen.

Räkna med att du kan jäsa ut max 3kg socker per 10l vin, resten blir restsötma. Eventuellt kommer du behöva lite extra syra också.
/Weinkeller
Brummen
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: sön jun 20, 2010 19:06
Ort: Alingsås

Jordgubbsvin 2010, Frågor och funderingar!?

Inlägg av Brummen »

Hej, tack så hjärtligt för era svar, uppskattar att ni har er tid! Kommer nog bli stammis på detta forumet :)
Skrev naturligtvis fel på min första post 5.5kg socker ska det stå och inte jordgubbar.
Har tänkt att besöka jordnära i Alingsås där jag inhandlat detta kit och köpa mig en OE-Mätare bla, känns som det är en viktig inventering till mitt vintillverkande.

Här är bruksanvisningen till mitt kit jag köpte!
Bild
- KLICKA PÅ BILDERNA SÅ BLIR DEM STÖRRE -
Bild

Har ringat in "jordgubb" dvs det jag körde efter, samt pekat en pil på det tillvägagångssätt jag valt.
Har gjort vin innan, persikovin efter en färdig sats med torkade persikor och med smakessens sist, detta vin tog över 5veckor att få klart.
Detta vin verkar gå mycket snabbare, antar att det är olika sorters jäst blandannat.

När jag ska tappa över detta till ny vintunna, då ska jag försöka att inte få med bottensatsen denna gång heller?

22liter står det på tunnan efter den var uppfylld, kanske borde haft i mer jordgubbar men eftersom jag följde detta recept blev det inte så denna gången.

Lite nervös att den iprincip jäst klart redan, men det kanske går så snabbt med vissa sorters viner?
Vin är till för att jäsa i hemmet!!
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Jordgubbsvin 2010, Frågor och funderingar!?

Inlägg av Weinkeller »

Frågan är var informationen om vinreceptet kommer från början. Frysta jordgubbar innehåller mindre smak och aromämnen än en färsk jordgubbe, prova side by side med en nyplockad så märker du skillnaden.

Receptet är dock enligt mig för snålt tilltaget vad gäller mängden även om de är färska. 5-8kg är lagom till ett 10l jordgubbsvin där jordgubbe är enda smakbärande ingrediens. Det är dessutom skillnad på jordgubbe och jordgubbe. Har du möjlighet så tillsätt 8kg frysta till, ca 6kg färska eller alternativt 1,5-2l ljust druvkoncentrat men då kommer du få en liten annan karaktär på vinet.

Snabbjäsningen beror till största delen av jästen som följer med kitet. Den är troligen någon form av universaljäst som ska ge ett hyfsat vin snabbt av de flesta ingredienser och knappast en jäst skräddarsydd till jordgubbar, den kommer troligen dölja jordgubbsaromen och framhäva sina egna fruktiga estrar. En passande jäst är en jäst med låg esternivå och neutral effekt på vinet. Tex Lalvin EC-1118 eller Lalvin ICV D-47 för att nämna två favoriter D-47 ger lite mer munkänsla medans champagnejästen kan jäsa kallare och är mer neutral i sin karaktär. D-47 passar ett svagare halvtorrt rosévin perfekt och champagnen ett starkvin eller förstås bubbel.

Två veckor efter det har slutat att jäsa kan det vara dags för omtappning. Ta inte med någon bottensats.
/Weinkeller
Brummen
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: sön jun 20, 2010 19:06
Ort: Alingsås

Jordgubbsvin 2010, Frågor och funderingar!?

Inlägg av Brummen »

Nu läste jag ditt svar lite sent, har precis flyttat över mitt vin till en ny tunna, försökte få med så lite bottensats som möjligt, hur som gick det sådär och hängde nog med en del bottensats ändå, gör inte så mkt denna gång iofs.

Tyvärr har jag inte resurser till detta vin med mer jordgubbar men kommer ha det i tankarna på nästa omgång jag vill testa med jordgubbar.

Kommer antagligen köra detta vinet snabbare än planerat pga "jäsningsprocessen" , antagligen kommer jäs-stop komma i denna veckan.
OE-MÄTAREN inhandlar jag idag om den finnes på jordnära annars letar jag vidare imorgon.
Smakar inte sött alls vinet, vilket jag tycker indikerar lite på att det är på avtrubbningsfasen, hoppas den är över 8% iaf, annars blir jag missnöjd.
Sådan % mätare för vin, glas ser ut som en pipett med tratt, sådan införskaffar jag en ny samtidigt hade jag tänkt, grymt svårt att få till det bara.

Bild
Ny bild på ny omtappning :) mobilkamera
Vin är till för att jäsa i hemmet!!
Brummen
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: sön jun 20, 2010 19:06
Ort: Alingsås

Jordgubbsvin 2010, Frågor och funderingar!?

Inlägg av Brummen »

Du som röstat NEJ på röstningen om mitt vin får gärna utveckla det svaret, sitter på spänn och tar emot alla svar och all kritik samt tips varmhjärtat!
Vin är till för att jäsa i hemmet!!
Brummen
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: sön jun 20, 2010 19:06
Ort: Alingsås

Jordgubbsvin 2010, Frågor och funderingar!?

Inlägg av Brummen »

inhandlad OE-Mätare, den sista :)
Bild

Klicka på bilden så ser ni bättre! Föredrar thumbs!

-5 ungefär om jag mätt rätt!
Nu ska jag inhandla en ny hävert :D

Jäs-stop dax? verkar som sockerhalten är tillräckligt låg ;)
Vin är till för att jäsa i hemmet!!
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Jordgubbsvin 2010, Frågor och funderingar!?

Inlägg av dan610324 »

varför använda jässtopp över huvud taget ??
Brummen
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: sön jun 20, 2010 19:06
Ort: Alingsås

Jordgubbsvin 2010, Frågor och funderingar!?

Inlägg av Brummen »

dan610324 skrev:varför använda jässtopp över huvud taget ??
Antog att det behövdes då den jästa väldigt lite?! Sedan ska den eftersötas då den är aningen torr med OE -5 om jag förstått det hela, dessutom gillar jag halvtorrt.

Skriv gärna utförligt till mig, håller på och lär mig sakta men säkert vinetskonst :)

EDIT

Jag har köpt en alkoholmätare för vin, en sk "vinprovare" som det står på förpackningen. Har använt mig utav en sådan förr och minns att det är riktigt svårt att lyckas. Glasrör med tratt ser det ut som, ni vet vad jag menar.
Hur jag en provar mitt vins % just nu så stannar det strax över 25% VARJE gång, vilket jag förstår är förbra för att vara sant! Några tips där med?
Vin är till för att jäsa i hemmet!!
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Jordgubbsvin 2010, Frågor och funderingar!?

Inlägg av Odqvist »

Ska du få ett bra vin, dvs bra smak, med frysta gubbar, särskilt från Euroshitter, så blir det svårt, tyvärr.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
awahlin
Bryggmästare
Inlägg: 207
Blev medlem: sön dec 13, 2009 22:11
Ort: Göteborg

Jordgubbsvin 2010, Frågor och funderingar!?

Inlägg av awahlin »

jag tror inte du kan använda en alkoholmätare på det vinet. du kommer inte få rätt värden...

jässtopp blir bra om du är nöjd. att ta död på jäsningen kommer underlätta klarningsprocessen. använd klarningsmedel också isf. till rosé eller vitt vin tycker jag man skall använda klarningsmedel. ditt jordgubbsvin antar jag kommer se ut som rosé ungefär.
Lagring:
- 20 flaskor Ekens Vermouth
- 14 flaskor Ekens Chardonnay
- 10 flaskor DOCs Carbenet/Merlot
- 10 flaskor DOCs Rosé
- 3 flaskor glögg 2009
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Jordgubbsvin 2010, Frågor och funderingar!?

Inlägg av dan610324 »

börja med att kasta alkoholmätarn

sen om du ska eftersöta så är det ju vettigt med jässtopp på ett så alkoholsvagt vin


en annan variant som du kan testa nästa gång är ju att sockra vinet tills jästen självdör av alkoholhalten
när du är nere på noll så tillsätter du lite mer socker ( upp till oe +5 ) och låter det fortsätta jäsa tills du återigen är nere på noll
sen bara upprepar du det förfarandet tills inte jästen klarar av att jäsa upp mer socker
ok det tar lite tid och är pilligt , men då kan du eftersöta utan större risk att det fortsätter jäsa på flaskan
om du låter det stå och självklarna på dunk i 6-12 månader så bör det inte finnas en enda levande jästcell i det vinet .
Brummen
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: sön jun 20, 2010 19:06
Ort: Alingsås

Jordgubbsvin 2010, Frågor och funderingar!?

Inlägg av Brummen »

Tack för alla svar!
Går det fåreda på vilken % mitt vin ligger på?
Måste väl ändå vara över en 8% tycker jag :S
ursäka många dumma frågor, men frågar o läser man inget så lär man sig inget.


Detta är bara ett försöksvin, kommer sätta en sats på fredag igen tror jag!
En sats jag ska göra utan kit med tips från olika viner jag läst om här!
Vin är till för att jäsa i hemmet!!
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Jordgubbsvin 2010, Frågor och funderingar!?

Inlägg av dan610324 »

som aqua sa , ca 14,7%
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst