Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Maskrosvin första gången - några frågor

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Maskrosvin första gången - några frågor

Inlägg av latmasken »

Möjligen menar Weinkeller att du ska tappa om mellan klarningen och tillsättandet av jässtopp.

Svavla (för skydd mot infektion)
Självklarna och bulklagra
Tappa om
Jässtoppa
Provsmaka och eventuellt eftersöta


Min metod brukar vara:

När jag tror det jäst klart låter jag det stå 2-3 månader och "grovklarna" (och för att det verkligen ska jäsa klart).
Sen tappar jag om
Tillsätter eventuellt jässtopp (det innehåller normalt konserveringsmedel så fyller ungefär samma funktion som svavlandet)
Och bulklagrar i ett halvår eller mer.

Under bulklagringen har jag dessutom rostade ekspån i om jag vill ha fatkaraktär.

Sen provsmakar jag och smakjusterar (sötma, syra).
Användarvisningsbild
Cezanne
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: sön apr 10, 2016 8:41
Utrustning: Jäskärl

Re: Maskrosvin första gången - några frågor

Inlägg av Cezanne »

Då förstår jag :)

Det är lite "klarare nu".

Jag förstår att eftersötningen inte sätter igång jäsningen igen efter jässtopp. Men uppstår inte oönskad kolsyra om jag tillsätter socker vid eftersötning. Hur eftersötar jag, sockerlag?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Maskrosvin första gången - några frågor

Inlägg av Weinkeller »

Du kan inte få kolsyra om du jässtoppat. Det jäser inte mer efter det. Sockerlag är bra.
/Weinkeller
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Maskrosvin första gången - några frågor

Inlägg av Martin73 »

Jag har testat några flaskor av liknande sort som du kallar Claes olsson flaskor..
Det slutade med att jag fick använda dubbel packning eftersom de inte håller tätt.
Mitt tips är att kolla på närmsta restaurang med rättigheter så har de säkert lite flaskor du kan ta hand om.

Själv hade jag nog hellre lagrat vinet i pet flaskor än de du visade.
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Maskrosvin första gången - några frågor

Inlägg av Omlott »

Maskrosvin är fina grejer, hoppas det blir lyckat!
Rekommenderar dig likt Latmasken att läsa på http://www.vinboken-online.com
Och som sistnämnda sa att gå och tigg några flaskor på närmsta restaurang/bar. Det är lite bök att göra rent flaskorna men när det väl är gjort så är det roligt att ha. Rekommenderar inte plastflaskor.
Användarvisningsbild
Cezanne
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: sön apr 10, 2016 8:41
Utrustning: Jäskärl

Re: Maskrosvin första gången - några frågor

Inlägg av Cezanne »

Har satt en sats på några liter.

Det blev receptet utifrån 3 liter rensade blommor. Efter att jag tillsatt socker och jäst åkte även apelsinskivor i och citron + några små skivor ingefära, men jag glömde att peta bort kärnorna. Well, well nu får vinet stå och jäsa i en vecka, sedan kommer jag att ta bort all frukt och hoppas att det inte ligger kärnor på botten av kärlet. Vinet får jäsa ut på några veckor, och kommer sedan lagras i ett år. Jag använde inte en handduk utan en riktig förkokt silduk med stativ, mycket bättre.

Jag har hört att maskrosvin skall smaka lite som honung/blommor?
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Maskrosvin första gången - några frågor

Inlägg av ranald »

Det smakar sommar.
Användarvisningsbild
Cezanne
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: sön apr 10, 2016 8:41
Utrustning: Jäskärl

Re: Maskrosvin första gången - några frågor

Inlägg av Cezanne »

Jag tillsatte starkvinsjäst + socker efter det att jag filtrerat bort alla blommor, men jag hällde jästen direkt i kärlet: detta borde väl inte spelare någon roll? Har sett hur andra blandar upp jästen i ett glas vatten först, men det gjorde inte jag.

Nu är det dag 3, har inte hört ett plupp från vattenlåset än :( men jag antar att det kommer. Tänker öppna och ta bort all frukt efter en vecka, tillsätter nog ingen ny. Vidare lade jag i blodapelsin istället för vanlig, jag tog fel i affären. Så utöver maskrosvattnet har jag tillsatt: mindre bitar ingefära, blodapelsin i skivor och citron.

Jag kan dock se på jäsröret hur vattnet har börjat vandra, snart får jag nog mitt första plupp :)
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Maskrosvin första gången - några frågor

Inlägg av Omlott »

Anledningen att många väljer att göra en så kallad förkultur på sin jäst är för att den ska få börja komma igång ordentligt innan man häller den i sin vinmäsk. Detta för att jästen ska vara stark nog att motarbeta andra former av jäst och mögel så att brygden inte ska bli infekterad.

Osis med blodapelsinerna där, men det blir säkert lika gott det. Någon som hade bråttom? ;)

Själv har jag nyss tappat om mitt maskrosvin och tillsatt socker upplöst i vatten. 12% alkoholhalt slutade det på, 15,5 L vätska, Mosel Bernkastel jäst. Smakade blommigt och sött. Jag har bara maskrosor, russin och citron när jag gör maskrosvin, tycker maskrosorna ska framhävas.

Hoppas det pluppar snart!
Användarvisningsbild
Cezanne
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: sön apr 10, 2016 8:41
Utrustning: Jäskärl

Re: Maskrosvin första gången - några frågor

Inlägg av Cezanne »

Deppade inte mycket över blodapelsin, tycker att det var en rolig detalj :)
Användarvisningsbild
Cezanne
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: sön apr 10, 2016 8:41
Utrustning: Jäskärl

Re: Maskrosvin första gången - några frågor

Inlägg av Cezanne »

Idag pluppar det! :)

Det tog runt 4 dagar för jäsningen att komma igång. I början trodde jag att jag hade för mycket vatten i vattenlåset, och att det utgjorde anledningen till "Inga Plupp"? Men nu är det liv i luckan, och efter en vecka kommer jag ta ur all frukt och sedan inte tillsätta ny, jag tror att det räcker. Hoppas att ingefäran och blodapelsinen bidrar till mer syrlighet.
Användarvisningsbild
Cezanne
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: sön apr 10, 2016 8:41
Utrustning: Jäskärl

Re: Maskrosvin första gången - några frågor

Inlägg av Cezanne »

Tog bort frukten efter en dryg vecka för att minimera risken för mögel. Detta var i söndags kväll, och pluppen i vattenlåset har inte kommit igång än. Gissar att det måste uppstå lite mer tryck under några dagar innan det syns på vattenlåset? Hoppas att jag inte stört jäsningen genom att avlägsna frukten, det jäste ju så bra innan. :(
Användarvisningsbild
Cezanne
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: sön apr 10, 2016 8:41
Utrustning: Jäskärl

Re: Maskrosvin första gången - några frågor

Inlägg av Cezanne »

Tror att det är färdigjäst.

Mätaren visar +5 på den svarta delen, vilket torde betyda att det åtminstone jäst ut? Det är en hel del kolsyra kvar. Jag använda den höga burken för att vinsatsen var bara på 7 liter, och kärlet blev för grunt.
Jag har hällt tillbaka allt i kärlet och tillsatt jässtopp, rört om. Gissar att det skall efterklarna några månader nu. Skall jag skaka om i början eller? Just för att få bort kolsyran?
Bilagor
vin.jpg
vin.jpg (904.93 KiB) Visad 197 gånger
Fiddepidde
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: fre aug 14, 2015 17:46

Re: Maskrosvin första gången - några frågor

Inlägg av Fiddepidde »

Förlåt vill inte stjäla din tråd, men tänkte att det är onödigt att starta en ny när du redan så fint har en igång.

Jag satte också ett maskrosvin i våras och nu hade det jäst färdigt, smakar gudomligt och med lagom alkoholhalt enligt min mening. Dock så var jag nog lite väl hettsig då detta var det första vinet jag gjort och som lyckades! - jag tappade bara om en gång innan jag satte det på flaska. Nu ligger det lite sediment kvar på bottnarna, kan det försämra smaken avsevärt om ett år eller kan man låta det vara?

Om försämringen är avsevärd så tappar jag om det från flaskorna till damejeannerna och låter det stå ett tag innan jag tappar på flaska igen.

Förlåt igen för att jag hoppad in i din tråd TS.

/Fidde
Frater_Frag
Bryggare
Inlägg: 106
Blev medlem: fre mar 04, 2011 0:40
Utrustning: FOA & Biltema
Ort: Linköping

Re: Maskrosvin första gången - några frågor

Inlägg av Frater_Frag »

Sediment i botten är ingen fara, enda problemet är när du skall servera godsaken ifråga. Kom bara ihåg att ställa flaskorna upprätt ett par dagar i förväg. Därefter så kan du dekantera i godan ro.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst