Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mina sämsta viner- vaska eller spara till glögg och annan bl

Glögg, sangria och andra recept för kryddade viner.
Tompa22
Finjäsare
Inlägg: 54
Blev medlem: lör okt 13, 2012 23:26

Mina sämsta viner- vaska eller spara till glögg och annan bl

Inlägg av Tompa22 »

Mina absolut värsta viner. Hälla ut eller bra blandtips mottages.


Gult plommonvin 35liter-(100% saft) extremt surt, trotts mängder
vinkrita och mycket socker. Det duger till att
hälla en flaska på stekplåten med kyckling.Smakar då citronkyckling

Plommonvin av Victoria 10 liter 100% plommojuice. Bitter som campari, nu är det brunt
och grumligt efter två års bulklagring i läckande dunk. Smakade okej, eller nja, om jag var törstig
skulle jag kunna dra en liter, men helst inte ;)

Fläderblomsvin lagrad 2,5år 7% alkoholhalt. 20 liter Bittert och trist, innehåller tanin, syra men smakar
bittert som f-n- Jo man kan dricka en flaska om man e törstig och tuggar nåt godis till :)

Fläderblomsvin lagrad 2,5 år 11% alkoholhalt. 15 liter Bittert och trist, innehåller tanin, syra men smakar
bittert som f-n- Jo man kan dricka en flaska om man e törstig och tuggar nåt godis till :)

Så vad ska mangöra med detta elände, någon som har ideer så kom med dem, snälla :)
Fläderblomsvinerna e en sån besviklse, jag gillar ju fläderblomssaft, men den här hemska bitterheten ..blä Känns som det inte går lagra bort detta.

Kanske ska man köpa några stora flaskor reallemon och försöka blanda till nåt-
Vad kan döda bitterheten?



Man blir ju förvånad när man blandar och får tillbra dricka, men nu behöver jag tips, dumma dumma fläderblom. Nästa gång ska jag bara göra en lten sats.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Mina sämsta viner- vaska eller spara till glögg och anna

Inlägg av Weinkeller »

Häll ut och justera recept och metod till nästa gång. Hur gjorde du egentligen flädervinet?
/Weinkeller
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Mina sämsta viner- vaska eller spara till glögg och anna

Inlägg av Dr snuggels »

Jag vill ju absolut inte uppmana till brottslighet, men tycker du skall fråga samma sak i "potstill" delen av forumet, jag är helt övertygad att du får ett helt annat svar där. :mrgreen:
Tompa22
Finjäsare
Inlägg: 54
Blev medlem: lör okt 13, 2012 23:26

Re: Mina sämsta viner- vaska eller spara till glögg och anna

Inlägg av Tompa22 »

Fläderblomsvinet, jo det stog nog för länge med citronerna, smakerna kommer nog från dem.
Möjligt att det stog för länge med blommorna ochså, samt att blommorna inte valts med tillräcklig omsorg-

Ska försöka en gång till i sommar, annars så är ju fläderblom trevligt, i ex saft.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Mina sämsta viner- vaska eller spara till glögg och anna

Inlägg av latmasken »

Jag har samma erfarenhet med fläderblomsvin, smaka bara citron.

Mitt nästa försök blir ett äppelvin med fläderblommor i. Möjligen lägger jag blommorna med socker för att dra ur aromer och bara har i sockret (läste att man kan göra så och det verkade funka när jag testade några klasar i en burk, bortsett från att det blev mycket blomskräp i sockret).
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Mina sämsta viner- vaska eller spara till glögg och anna

Inlägg av Weinkeller »

Tompa22 skrev:Fläderblomsvinet, jo det stog nog för länge med citronerna, smakerna kommer nog från dem.
Möjligt att det stog för länge med blommorna ochså, samt att blommorna inte valts med tillräcklig omsorg-

Ska försöka en gång till i sommar, annars så är ju fläderblom trevligt, i ex saft.
Hur länge på blommorna? Jag har fått utmärkt resultat genom att göra fläderblomssaft (2-3 dygn) och sedan jäsa den.
När det gäller blommor, örter etc så är kort kontakttid att föredra.
/Weinkeller
Tompa22
Finjäsare
Inlägg: 54
Blev medlem: lör okt 13, 2012 23:26

Re: Mina sämsta viner- vaska eller spara till glögg och anna

Inlägg av Tompa22 »

Ska testa att ha kort tid, minns inte riktigt, men kanske 2 veckor med blommor.

Jag vill inte blanda äppelviner med fläderblom, det gör jag i så fall i glaset.
Mina äppelviner är fantastiska som de är, torra, söta Bozometoden eller på must.
Ja äpple e toppen.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Mina sämsta viner- vaska eller spara till glögg och anna

Inlägg av latmasken »

Poängen är ju att fläderblommor inte direkt är jäsbara. Det enda du kan använda dem till är att sätta smak på något.

Gör man fläderblomssaft och jäser så har man ju i princip bara gjort en mäsk som är smaksatt med citron och fläderblom.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Mina sämsta viner- vaska eller spara till glögg och anna

Inlägg av Weinkeller »

latmasken skrev:Poängen är ju att fläderblommor inte direkt är jäsbara. Det enda du kan använda dem till är att sätta smak på något.

Gör man fläderblomssaft och jäser så har man ju i princip bara gjort en mäsk som är smaksatt med citron och fläderblom.
Och gör man så blir det också gott.

Låt inte blommorna jäsa med då blir det beskt och astringent!

Det går utmärkt att använda fläderblommor tillsammans med äpple eller annan frukt om man vill ha lite kropp/djup i sitt fläderblomsvin.
/Weinkeller
Tompa22
Finjäsare
Inlägg: 54
Blev medlem: lör okt 13, 2012 23:26

Re: Mina sämsta viner- vaska eller spara till glögg och anna

Inlägg av Tompa22 »

ska va försiktig med tider och blommor framöver.

S'nkte just en butelj, tuggade imig nån djungelvrål och skallar med rött skum o lakrits, perfekt ju...
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Mina sämsta viner- vaska eller spara till glögg och anna

Inlägg av latmasken »

Weinkeller skrev:
latmasken skrev:Poängen är ju att fläderblommor inte direkt är jäsbara. Det enda du kan använda dem till är att sätta smak på något.

Gör man fläderblomssaft och jäser så har man ju i princip bara gjort en mäsk som är smaksatt med citron och fläderblom.
Och gör man så blir det också gott.

Låt inte blommorna jäsa med då blir det beskt och astringent!
Då är väl bättre att jäsa en mäsk och sen smaksätta med fläderblomssaft i efterhand? Då kan man smakjustera enklare ju?

Fast jag skulle ju då fundera på om det inte vore ännu enklare att bara spetsa fläderblomssaft med sprit.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Mina sämsta viner- vaska eller spara till glögg och anna

Inlägg av Weinkeller »

latmasken skrev:
Weinkeller skrev:
latmasken skrev:Poängen är ju att fläderblommor inte direkt är jäsbara. Det enda du kan använda dem till är att sätta smak på något.

Gör man fläderblomssaft och jäser så har man ju i princip bara gjort en mäsk som är smaksatt med citron och fläderblom.
Och gör man så blir det också gott.

Låt inte blommorna jäsa med då blir det beskt och astringent!
Då är väl bättre att jäsa en mäsk och sen smaksätta med fläderblomssaft i efterhand? Då kan man smakjustera enklare ju?

Fast jag skulle ju då fundera på om det inte vore ännu enklare att bara spetsa fläderblomssaft med sprit.
Det går säkert fint också, men då får inte jästen chans att bearbeta arom ämnen, syror etc som finns i lösning och skapa nya aromer. Tror komplexiteten eventuellt kan bli lidande.

Svenska "ciderproducenter" kolsyrar ju färdigt äppelvin, späder ut och smaksätter med tex fläder. Och det säljer rätt så bra på bolaget.
/Weinkeller
Tompa22
Finjäsare
Inlägg: 54
Blev medlem: lör okt 13, 2012 23:26

Re: Mina sämsta viner- vaska eller spara till glögg och anna

Inlägg av Tompa22 »

Det är hög tid att uppdatera sodastreamen med en ny patron.
En snning e ju att när man gjort vin ett tag och källaren är full, ja då är det enkelt att bland till något gott, gärna med bubblor i.

Tål att upprepas att jag är förvånad över hur goda drycker jag producerat, verkligen en spännande hobby detta.
Och åter igen, de där vinerna som blir alldeles för torra, testa att ha dem i matlagningen, några skvättar i stekpannan, lite grädde, nån sked fransk senap.'
:roll:
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Mina sämsta viner- vaska eller spara till glögg och anna

Inlägg av Martin73 »

Att ha lite torra viner i en gryta är heller inte fel!
Jag brukar reducera vinet tillsammans med köttbitarna och sedan fortsätter grytan som vanligt.
Höjer smakerna avsevärt tycker jag :)

En Superplastis till de misslyckade vinerna för att kunna göra Julens nubbe eller Glöggens extra krut är ju lika lätt och roligt som olagligt 8)
Skriv svar

Återgå till "Kryddade viner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster