Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

behöver erfarenhet... druvvin slutade jäsa efter 5 dagar

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Netsidas
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tor feb 26, 2015 20:04

behöver erfarenhet... druvvin slutade jäsa efter 5 dagar

Inlägg av Netsidas »

Skumt fenomen hände mig...
Jag har satt 5liter druvjuice på jäsning och den började som vanligt och jäste med typ 1 bubbla var 10-15sec kändes stabillt och fint... men efter 5 dagar så bara slutade den totalt... tänkte för mig själv att jag ger den några dagar o ser vad som händer nu e det dag 8 och inget händer... kollade på jäsröret och den e död... släckte ljuset och lös med en stärk lampa för att se om där kom några småbubblar.. men den är helt stilla ingen synlig aktivitet.. tillsatt lite mer socker och lite mer jäst för att se om jag kan få liv i den... va det rätt av mig? Om inte .. vad ska/kan jag göra..
Har användt samma juice innan utan problem
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: behöver erfarenhet... druvvin slutade jäsa efter 5 dagar

Inlägg av Omlott »

Netsidas skrev:Skumt fenomen hände mig...
Jag har satt 5liter druvjuice på jäsning och den började som vanligt och jäste med typ 1 bubbla var 10-15sec kändes stabillt och fint... men efter 5 dagar så bara slutade den totalt... tänkte för mig själv att jag ger den några dagar o ser vad som händer nu e det dag 8 och inget händer... kollade på jäsröret och den e död... släckte ljuset och lös med en stärk lampa för att se om där kom några småbubblar.. men den är helt stilla ingen synlig aktivitet.. tillsatt lite mer socker och lite mer jäst för att se om jag kan få liv i den... va det rätt av mig? Om inte .. vad ska/kan jag göra..
Har användt samma juice innan utan problem
Har du funderat på om det är färdigjäst?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: behöver erfarenhet... druvvin slutade jäsa efter 5 dagar

Inlägg av latmasken »

Det behövs inte mycket läckage för att det ska sluta bubbla i jäsröret när jäsningen börjar sakta av.

Mät oechsle två gånger med 3-6 dagars mellanrum och kolla om det ändrats. Det går sakta på slutet.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst