Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Slånbärsvin

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Slånbärsvin

Inlägg av dan610324 »

har du inte nå atamon i så borde det gå bra , har du atamon i så går det bra ändå om du kokar upp sylten först för temperaturer över 100 grader förstör atamonets verksamma ämnen . och med en normal sockermängd i så når du säkert minst 105 grader när det kokar , kanske till och med mer .
Användarvisningsbild
linus
Bryggare
Inlägg: 157
Blev medlem: sön aug 14, 2011 13:41
Ort: Utanför Kungsbacka

Slånbärsvin

Inlägg av linus »

atamovadå? ;-)

Inga kemikalier i min mat... Syntetisk motorolja går bra, annars kör jag helst med naturprodukter.
Senast redigerad av linus, redigerad totalt 1 gång.
Jäsning och lagring
Körsbärsvin x 2, äpple och aronia, nyponsherry, aronia, äppelcider, plommonsörja, DOC's Shiraz/Merlot
På buskar och träd
Rönnbär (vad göra?) Äpplen (mer cider), Nypon (mer sherry?), slånbär
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Slånbärsvin

Inlägg av dan610324 »

inga kemikalier ?? förståndig kille .

jag försöker åxå att undvika onödigt tjafs så mycket det går .
man får nog i sig så det både räcker å blir över ändå .
men en liten skvätt uran i frukostgröten vill jag allt ha varje morgon :lol:
Användarvisningsbild
linus
Bryggare
Inlägg: 157
Blev medlem: sön aug 14, 2011 13:41
Ort: Utanför Kungsbacka

Slånbärsvin

Inlägg av linus »

Dags för en uppdatering, eftersom jag nu kommit en bit...

Jag började med en startkultur på edelmans bordeaux, och tillsatte äppeljuice (från råsaftcentrifug), samt en del äpplen i bitar, eftersom de var för träiga för centrifugen.

Jag har plockat några kilo bär som jag frusit in, och nu har frosten kommit, så på fredag och lördag har jag plockat och krossat bär utan frysning. Igår körde jag även i lite körsbär jag hittade i frysen.

Vinhinken blev väldigt full, och när jäsningen tog fart efter påfyllningen så pös det över, så jag fick ösa i lite i en annan hink.

Nu i hinken
6 liter vatten
12.3 kg slånbär - stora grytans vikt
~5 liter äppeljuice
~ 4 kg äpplen
1.2 kg körsbär
2.5 gram DAP (jästnäring)

Funderar på om det är för liten mängd vatten i förhållande till frukten? Det är väldigt tjockt, och om jag skall tillsätta vatten så är det väl bättre att göra det nu, så det får vara med och laka ur smak?

Nån som har några ideer om proportioner?
Jäsning och lagring
Körsbärsvin x 2, äpple och aronia, nyponsherry, aronia, äppelcider, plommonsörja, DOC's Shiraz/Merlot
På buskar och träd
Rönnbär (vad göra?) Äpplen (mer cider), Nypon (mer sherry?), slånbär
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Slånbärsvin

Inlägg av dan610324 »

jag skulle nog jäsa allt och frånskilja all massa sen med en ordentlig urpressning av mesta möjliga vätska och ta de "torra" fruktresterna och koka dom i en skvätt vatten och idiotpressa igen och tillsätta den vätskan till jäsningen om jag skulle tillföra mer vatten .
skogsguru
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: sön okt 09, 2011 20:50
Utrustning: vinhink
Ort: Norrköping

Slånbärsvin

Inlägg av skogsguru »

linus skrev: ..

Vi har mer sylt än vad vi kommer göra av med i vinter, så jag funderar på antingen björnbär eller körsbär. Det lutar åt körsbär, inte minst för att vi har mycket av det.

Nån som har testat att göra vin på sylt? Edelman hävdar att det går bra, och det är ju bara bär och socker, så det borde inte vara några problem.
Det går finfint att göra vin på sylt, piffa upp med lite annat, men du hade ju slånbär!

Sjud sylten till c:a 65 grader. Späd med lite vatten. Slå i hink och låt svalna till 50 grander, i med enzym och lite citronsyra, låt stå ett par timmar. Fortsätt som vanligt..

Jag har precis satt ett fat med slånbärsvin! Fruktmassan jäser och puttrar så fint..
Användarvisningsbild
linus
Bryggare
Inlägg: 157
Blev medlem: sön aug 14, 2011 13:41
Ort: Utanför Kungsbacka

Slånbärsvin

Inlägg av linus »

Aha, en till som kör med slånbär... har du något annat i också, eller bara slånbär? Hur mycket vatten? Första gången, eller har du gjort det förut?

Dan - det var ingen dum ide för att komma från en gammal gubbe ;-) Jag låter det stå ett tag, så får vi se vad som händer efter några veckors fruktmassajäsning.
Jäsning och lagring
Körsbärsvin x 2, äpple och aronia, nyponsherry, aronia, äppelcider, plommonsörja, DOC's Shiraz/Merlot
På buskar och träd
Rönnbär (vad göra?) Äpplen (mer cider), Nypon (mer sherry?), slånbär
mEdensky
Bryggmästare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör mar 28, 2009 0:05
Ort: Ängelholm

Slånbärsvin

Inlägg av mEdensky »

Har också ett slånbärsvin på gång som är typ färdigjäst. 11,3 kg slånbär (frysta 1 dygn), tillsatt 5 liter vatten. Kommer bli typ 10 liter vin. Är dock RIKTIGT strävt, men underbart fruktig och god doft. Nästa gång ska jag försöka att få bort mer strävhet - kanske ha dem frysta under längre tid? Kanske frysa dem, tina dem, sedan frysa dem igen? Jag läste det någonstans (kan ha handlat om slånbärssaft) och det frystes då tre gånger. Kanske funkar?

Hur är strävheten i era viner?
skogsguru
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: sön okt 09, 2011 20:50
Utrustning: vinhink
Ort: Norrköping

Slånbärsvin

Inlägg av skogsguru »

Hej alla!

Jag gör som dan610324, jäser fruktmassa, silar av och späder moset med lite nytt vatten. Ett jäkla jobb, men kul också! Använder riktig silduk och pressar snustorrt!

Från början: Plockat mkt slånbär en fin höstdag. De var både övermogna och frostnupna, mjuka men ej slafsiga.

mosade så gott jag kunde med en rejäl potatisstöt i en kraftig rostfri kastrull, lite i taget. Det blev 10 liter fruktmos. På med hett vatten, c:a 8 liter. Svalna av och sen lite enzymer. Fick stå över natten, tillsatte 1 kg socker och jäst. Jäser med duk de första dygnen, tog ett tag för jäsningen att komma igång. Sen bubblade det på riktigt ordenligt. En underbar fruktig doft har spred sig i lägenheten. Måste vädra från och till.

Tredje dagen, 6 liter vatten, lite socker, satt på lock och jäsrör.

Första gången jag gör slånbärsvin, har inte kommit längre. Det är sjukt mycket tanniner i skalen och kärnorna. Det kräver en lång lagring, men blir löjligt gott. Jag tror det blir bäst om man tillsätter lite citronsyra också. Slånbär är sträva men inte särskilt syrliga upptäckte jag.

Strävheten kan nog mildras med polyklar när det ska tappas om. Men jag försöker undvika det..

Hej så länge!

PS Min far gör också slånbärsvin. Han gör lite annorlunda, blir inte så strävt. Följ recept på slånbärssaft. Man lakar ur bären med kokhett vatten, detta görs minst 3 ggr, med samma vätska. Saften koncentreras. Sen tillsätter han druvmust, socker och russin. Det blir väldigt gott! Lite dyrare dock..
skogsguru
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: sön okt 09, 2011 20:50
Utrustning: vinhink
Ort: Norrköping

Slånbärsvin

Inlägg av skogsguru »

Idag har jag provat mitt tålamod till det yttersta!

Har silat av fruktmassan med silduk! Ett riktigt slabbjobb som tog sin lilla tid. Mkt mos var det, c:a 10 kg. Jag fick ihop 15 liter prima vinsaft, doftade och smakade mkt gott! Det uppvägde slitet.. Tillsatte 2 kg socker, lite citronsyra och ett uns svavel. Det började jäsa efter en timme igen.

Hade sparat den urkramade fruktmassan i en stor hink. Skulle jag slänga eller göra samma procedur en gång till. Efter lite kaffe och kaka så satte jag igång igen. Rörde ut massan med drygt 5 liter vatten. Silade av allt i silduk igen, ett jäkla kramande och pressande! Dukarna sattes igen, gick åt 4 st!

Jag fick ut 7 liter till, ngt svagare förstås, men ändå frisk smak. Sötade och lite citronsyra. Nu 22 liter slånbärsvin som jäser fint. Jag tänker fylla upp med ren druvjuice till 28 liter. Sen får det jäsa, mer socker och när det är starkt nog återkommer jag igen!
Användarvisningsbild
linus
Bryggare
Inlägg: 157
Blev medlem: sön aug 14, 2011 13:41
Ort: Utanför Kungsbacka

Slånbärsvin

Inlägg av linus »

Kul, får se när det blir silning för min del... måste samla krafter :)

Hur smakade det, förutom gott?

Var det väldigt strävt, surt?
Jäsning och lagring
Körsbärsvin x 2, äpple och aronia, nyponsherry, aronia, äppelcider, plommonsörja, DOC's Shiraz/Merlot
På buskar och träd
Rönnbär (vad göra?) Äpplen (mer cider), Nypon (mer sherry?), slånbär
lillkenta
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis aug 24, 2010 10:24
Ort: Umeå

Slånbärsvin

Inlägg av lillkenta »

Nä fy vad surt att vi inte har slånbär här uppe i umeå känner jag nu. Gjorde likör på det för några år sedan när jag bodde på gotland, och det blev helt galet gott! Som körsbär på något sätt fast ännu bättre.
Men nästa säsong, då jäklar blir det bärplockarexpedition.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Slånbärsvin

Inlägg av dan610324 »

har du bott på gotland och det finns där så då är det väl inga problem
lägg ut en beställning bland vänner och bekanta och byt mot hjortron
skogsguru
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: sön okt 09, 2011 20:50
Utrustning: vinhink
Ort: Norrköping

Re: Slånbärsvin

Inlägg av skogsguru »

Tjena alla vinbryggare!

Jag tappade om slånbärsvinet som jag satte hösten 2011. Jag tillsatte lite jässtopp och sorbat. Sen fick det stå ganska länge. Efter ngt år drygt tappade jag om det. Det var jävligt starkt!

Nu har det lagrats på damejanne ytterligare några år, 28 januari 2015 idag. Snart dags att tappa upp det på flaskor. Vem sa att det var bråttom med vintillverkning?

Det har fått en rund och fyllig smak, inte det minsta strävt. Inte helt kristallklart, men det gör mig inget! En viss del har jag tänkt blanda med ett syrligt rödvin för att se hur det blir. Allt ska lagras en längre tid.
Senast redigerad av skogsguru, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
linus
Bryggare
Inlägg: 157
Blev medlem: sön aug 14, 2011 13:41
Ort: Utanför Kungsbacka

Re: Slånbärsvin

Inlägg av linus »

Kul att se långlivade trådar! Mitt slånbärsvin blev, som många andra viner, bortglömt efter en flytt, och fick tråkig smak.

Jag har däremot lite nyponsherry som gjordes runt 2011, och om nu börjar bli bra. Ännu bättre blev den flaska som jag hällde ekspån i, så det önskar jag att jag hade gjort med alla.
Jäsning och lagring
Körsbärsvin x 2, äpple och aronia, nyponsherry, aronia, äppelcider, plommonsörja, DOC's Shiraz/Merlot
På buskar och träd
Rönnbär (vad göra?) Äpplen (mer cider), Nypon (mer sherry?), slånbär
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster