Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Röda vinbärsvin?

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
prostgårdenhda
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor aug 21, 2014 9:55

Re: Röda vinbärsvin?

Inlägg av prostgårdenhda »

Ok det ska jag göra men (förlåt för min okunnighet)vad menar du med bulklagring? Är det utan jäsrör och helt enkelt försluta damejeannen?
Användarvisningsbild
Bryggar_Pelle
Bryggare
Inlägg: 138
Blev medlem: lör sep 18, 2010 12:04
Ort: Gården

Re: Röda vinbärsvin?

Inlägg av Bryggar_Pelle »

Låt det stå svalt, eller om du har möjlighet, nästan kallt. Och låt jäsröret vara på, men kontrollera vattnet i det regelbundet.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Röda vinbärsvin?

Inlägg av latmasken »

Bulklagring är att lagra allt i en stor behållare istället för att tappa på flaskor.

Finns några fördelar med att bulklagra:

1. Vinet klarnar mer under lagringen
2. Allt vin mognar likadant (tappar du på flaskor blir det små små skillnader mellan flaskor som kan göra att de mognar olika)
3. Det är lättare att provsmaka och se när det börjar bli drickbart

Men det finns ju också risker, kommer det in ättiksyrabakterier så blir allt vinet vinäger. Även andra smittor kan förstöra hela satsen, så hygienen är viktig.

Oxidationen blir inte likadan som om man flasktappat, bulklagrar man på glasdamejeanne får man mindre oxidering, på plastdunk kan den bli större.
ankiwe
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor okt 23, 2014 13:28

Re: Röda vinbärsvin?

Inlägg av ankiwe »

om jag dubblar mängden bär alltså tänkte göra 20 liter vin ska jag dubbla vinjästen med ? jag har vitvinsjäst 5g saccharomyces Bayanus/ nybörjarAnki
Användarvisningsbild
renkku
Bryggare
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 06, 2013 15:34
Ort: Vasa

Re: Röda vinbärsvin?

Inlägg av renkku »

5g torrjäst brukar nog räcka till 20 liter.
ankiwe
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor okt 23, 2014 13:28

Re: Röda vinbärsvin?

Inlägg av ankiwe »

Tack ! , en dum fråga kan jag ösa i massa extra bär ? jag håller på att koka saft samtidigt ( frystömning) tänke att de kokta bären har massa smak kvar och kan göra nytta i vinet
Användarvisningsbild
renkku
Bryggare
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 06, 2013 15:34
Ort: Vasa

Re: Röda vinbärsvin?

Inlägg av renkku »

Jo, nog går det att sätta dit dom. Jag tror dock inte att de kommer att ge mycket smak åt vinet efter att du kokat saft på dem, men inte gör de nu knappast någon skada heller.
Användarvisningsbild
Ölänningen
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: mån jun 07, 2010 10:33
Ort: Öland
Kontakt:

Re: Röda vinbärsvin?

Inlägg av Ölänningen »

Att blanda röda vinbär med vanliga druvor är ett hett tips om du har god tillgång på bär. Vinet blir en 10-poängare!
M.och.J
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: tor feb 20, 2014 18:52
Utrustning: plastis, LM
Ort: mitt i naturen

Re: Röda vinbärsvin?

Inlägg av M.och.J »

tack för det tipset ölänningen! :D
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster