Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Blåbär/lime-vin (koncentrat) - tillverkningslogg

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Kabben
Bryggmästare
Inlägg: 645
Blev medlem: mån aug 04, 2003 2:00

Re: Blåbär/lime-vin (koncentrat) - tillverkningslogg

Inlägg av Kabben »

vilken % vill du ha på det färdiga vinet.
tänk på att det är socker i lättdrycken åxå...

http://www.kiviksmusteri.se/main/defaul ... 1&langid=1

65 gram socker per paket.

40*65=2600 gram
totalt 6600 g/25 liter /17 gram
Så det verkar bli 15.5%
Användarvisningsbild
Fiolfarfar
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: fre jun 08, 2012 4:02
Ort: Östersund

Re: Blåbär/lime-vin (koncentrat) - tillverkningslogg

Inlägg av Fiolfarfar »

Tänkte nöja mig med 10-12% alkohol.
Användarvisningsbild
Fiolfarfar
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: fre jun 08, 2012 4:02
Ort: Östersund

Re: Blåbär/lime-vin (koncentrat) - tillverkningslogg

Inlägg av Fiolfarfar »

Visst ska jag inte tillsätta pectolase i brygden?
gildar
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: sön maj 27, 2012 19:54
Ort: Gullbranna

Re: Blåbär/lime-vin (koncentrat) - tillverkningslogg

Inlägg av gildar »

Jag håller på med ett blåbär/lime-vin, startade det i början av september med 15 pkt koncentrat, 1.6 kg socker, 1.5 tsk citronsyra och tio liter vatten. Har ytterligare några paket koncentrat som var tänkta till eftersötningen.

Start-Oe låg på drygt 85. Brygden jäste med glatt humör ned till +10 Oe men stannade där. I hopp om att få igång jäsningen igen tillsatte jag ny jäst, näring och lite socker den 2/11, Oe upp till ~35. Jäsningen startade så sakteliga om, efter tre dagar var Oe nere på 23, ytterligare några dagar senare låg den på 19, men där verkar det ha stannat igen. Ingenting har hänt på en vecka nu och fortsätter det så ger jag nog upp och jässtoppar om en vecka eller två.

Det var tänkt som ett ganska sött dessertvin så det kvarvarande sockret är ingen katastrof i sig, även om det känns i sötaste laget. Däremot verkar färgen delvis ha sedimenterats och vinet har en rätt trist blek-rosa färg, jag hade hoppats kunna justera den lite med det kvarvarande koncentratet men jag vill ju inte att vinet ska bli någon socker-bomb heller...

Fast det gör kanske inte så stor skillnad? Två paket = 130g socker i 13 liter vin = +10g/l. Ca +4 Oe om jag tänker rätt?

Jag har lite slånbär i frysen som jag har funderat på att pytsa i istället, och en hel del enesnår i närheten som jag kan plundra på bär. Båda borde ge färg och kanske trevlig smak också.

Finns det någon med mer erfarenhet som har några idéer om ifall slån eller en förhöjer smaken på ett sådant här vin och om de rent av kan maskera ev "sliskighet" av det kvarvarande sockret?

Eller ska jag hellre blanda ut vinet med ett torrt äpplevin som jag också har på jäsning?
gildar
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: sön maj 27, 2012 19:54
Ort: Gullbranna

Re: Blåbär/lime-vin (koncentrat) - tillverkningslogg

Inlägg av gildar »

Det var nog mest jag som var för otålig, nu drygt två veckor efter senaste mätningen ligger oechslet på 14-15 så det verkar vara liv i jästen även om det går lååångsamt. Förmodligen är jäshinken otät någonstans för jag har inget mottryck alls i jäsröret längre, vilket bidrog till min tro att det hade avstannat helt!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Blåbär/lime-vin (koncentrat) - tillverkningslogg

Inlägg av latmasken »

Ja, grundregeln är ju att inte stirra sig blind på en mätning utan att mäta typ en gång i veckan och kolla om det ändras eller inte.

På slutet går jäsningen ofta väldigt sakta. Det är väl därför vinsatserna kör med jässtopp: De som har bråttom orkar inte vänta tills det är helt utjäst.
david85swe
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: ons mar 19, 2014 21:17
Utrustning: Vin

Re: Blåbär/lime-vin (koncentrat) - tillverkningslogg

Inlägg av david85swe »

Jag har provat recept med blåbärs/lime vinet.
Jag tycker att det blir om få säga lite blaskigt,
Men funkar bra till sommarbål.
Jag gjorde i sommars 10 l blåbärsvin på 8 kg blåbär och
2 kg blandade vinbär.
Det blev riktigt gott, helt klart värt besväret.
:thumbup:
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster