Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hjälp att göra eget vin!

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Nesta777
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: tor sep 18, 2014 17:09
Utrustning: Vin

Hjälp att göra eget vin!

Inlägg av Nesta777 »

Hej!

Har börjat göra eget vin på egna vindruvor och nu undrar jag om det finns någon kunnig som vill och kan hjälpa mig vidare. Så här har jag gjort hittills:
Plockat mina egna röda druvor
Rensat druvorna från kvistar
Vägde de rensade druvorna - Vägde 20kg
Rengjorde plastbehållare med dec.medel
Pressade druvorna med potatispress och la ner skalen med kärnorna
Hällde i 40 liter vatten
Rörde om och mätte sockerhalten, noterade startvärdet till 70
La i socker ca: 12 kg
Mätte sockerhalten omvartannat efter omrörning tills sockerhalten kom upp i värdet som stod på jästpaketet = 105 och då hällde jag i vinjästen och ställde dunken på jäsning. Så nu står vinet på jäsning i dunken och jag trycker ner "hatten" av skal lite då och då.
Tanken är att vinet ska stå så här i ca: 6 dagar och sedan tappas om / silas.
Min fråga är om jag missat något och hur jag går vidare med vinproduktionen.
Är stort tacksam om någon kan ge råd / svar
Med vänlig hälsning, Nesta
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Hjälp att göra eget vin!

Inlägg av Knox »

Bag hade skippat vattnet och bara jäst fruktmassan, möjligen med några liter druvjuice från fontana och pectolase...
Användarvisningsbild
m8e
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tis dec 22, 2009 20:17
Ort: Ume

Re: Hjälp att göra eget vin!

Inlägg av m8e »

Ja varför allt detta vatten och socker? Blandat 20 liter vin med 40 liter mäsk,..
Nesta777
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: tor sep 18, 2014 17:09
Utrustning: Vin

Re: Hjälp att göra eget vin!

Inlägg av Nesta777 »

Tack så jättemycket för snabba svar! Anledningen till vattnet och sockret är att jag hittade ett recept på nätet och enligt det så skulle man ta 8 liter vatten / 4 kg druvor samt 2,5 kg socker / 4 kg druvor innan man la i jästen. Hur tycker ni att jag ska gå vidare (se ovan hur jag gjort) eller har jag kanske förstört vinet?
Användarvisningsbild
m8e
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tis dec 22, 2009 20:17
Ort: Ume

Re: Hjälp att göra eget vin!

Inlägg av m8e »

Det går nog att rädda.

Du skulle t.ex. kunna tillsätta två vinsatser som kräver sockertillsats. Då får du ungefär rätt druvinnehåll. Såna vinsatser brukar kräva typ 4kg sockertillsats och i så fall ligger du 4 kilo högt om man tänker bort dina egna druvor. (~40l vatten, 12kg socker, 2 vinsatser istället för ~40l vatten, 8kg socker, 2 vinsatser). Men på total volymen (40l vatten + ~20liter druvor + ~10liter druvkoncentrat) så blir det en skillnad på kanske 3-4% alkohol.

Annars så kan du tillsätta lite vad som helst som ger mycket smak men ger lite socker. Vissa bär smakar en hel del men innehåller inte så värst mycket socker. Man kan tillsätta citron/lime för syra och lite smak. Zest och annat fruktskal kan ge mycket smak. osv...
Nesta777
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: tor sep 18, 2014 17:09
Utrustning: Vin

Re: Hjälp att göra eget vin!

Inlägg av Nesta777 »

Tack för tipset ang. vinsats alt. funderar jag på att låta vinet stå som det gör nu med skalen, jästen, sockret, vattnet i några veckor och sedan sila samt ev. Tillsätta vinsats. Vad tror någon om det?
Användarvisningsbild
m8e
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tis dec 22, 2009 20:17
Ort: Ume

Re: Hjälp att göra eget vin!

Inlägg av m8e »

Låter bra, låt det du redan har jäsa ordentligt och tillsätt vinsatsen efter du har tagit bort skalen/fruktmassan.
Nesta777
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: tor sep 18, 2014 17:09
Utrustning: Vin

Re: Hjälp att göra eget vin!

Inlägg av Nesta777 »

Tack återigen! Har du något tips på en vinsats som du tror kan passa? Och är det sedan bara följa recept på vinsats?
Användarvisningsbild
Bryggar_Pelle
Bryggare
Inlägg: 138
Blev medlem: lör sep 18, 2010 12:04
Ort: Gården

Re: Hjälp att göra eget vin!

Inlägg av Bryggar_Pelle »

Vad har du för druvor? Vita eller röda?
Jag skulle nog välja någon enklare vinsats av lantvinstyp,
för att låta dina druvor få chansen att komma fram.
Nesta777
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: tor sep 18, 2014 17:09
Utrustning: Vin

Re: Hjälp att göra eget vin!

Inlägg av Nesta777 »

Röda druvor - vet ej vilken sort det är då det är en gammal vinranka från 70 - talet( se ovan hur jag gjort). Har fått ett bra förslag på att "rädda" vinet genom att tillsätta vinsats så min fråga nu är om någon har ett bra förslag på vinsats som skulle passa mitt vin. Eller går det att få vinet gott på annat sätt? Är som ni kanske förstår nybörjare, så gärna enkla förslag i steg för steg.
Är väldigt tacksam för de svar jag fått och om någon kan fortsätta att ta sig tid att besvara
Användarvisningsbild
Bryggar_Pelle
Bryggare
Inlägg: 138
Blev medlem: lör sep 18, 2010 12:04
Ort: Gården

Re: Hjälp att göra eget vin!

Inlägg av Bryggar_Pelle »

Valet av vinsats beror lite på hur du vill att ditt vin ska bli.
Men jag tror inte det spelar stor roll vad du väljer.
Huvudsakligen är väl att du ska kunna presentera det som ditt eget vin, eller hur :)
Du kan ju även köra två sorters olika satser som du låter ditt vin beblandas i varsitt jästkärl.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster