Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ramslöksvin

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Tompa22
Finjäsare
Inlägg: 54
Blev medlem: lör okt 13, 2012 23:26

Ramslöksvin

Inlägg av Tompa22 »

Här på Öland växer det ramslök i skogen, den är inte fridlyst.
Jag har samlat ihop 2,5 kilo sköljd och hackad ramslök, det är ganska mycket lök volymmässigt, de är ju som salladsblad, rätt skrymmande men lätta att bära...

Så varför gör man ett ramslöksvin?
Jag tänkte göra ett vin som man skulle kunna ha i matlagningen.Ett sätt att ta hand om ramslöken.
Det som är lite trist med Ramslök är att den är inte vidare kul om man har den i frysen, och smaken är lite speciell, smaken försämras i frysen, anser jag och många fler.
En typisk färskvara alltså.

I ett senare steg planerar jag att göra en ramslöksvinäger, men först ska det bli vin.

Receptet är
6kg gröna druvor som trampades av sonen med skostorlek 29.
2,5kg ramslök
3 kg hackade vildäpplen, riktigt elaka rackare.
svavel
4 liter vatten, jag använder sällan vatten men i det här fallet behövdes det, blev som äppelsallad med ramslök, såg torrt ut.
2 teskedar jästnäring
1 kg socker , kommer ta ett viktvärde när den väldoftande soppan gottat till sig lite.
jäst D47 eller om den heter 74.
bilder finns och kommer läggas in.
Användarvisningsbild
S Tout
Bryggare
Inlägg: 146
Blev medlem: mån jan 09, 2012 22:03
Utrustning: Grainfather
Ort: Västerbergslagen

Re: Ramslöksvin

Inlägg av S Tout »

Låter ju intressant det här, vinäger av vin gjort på lök kan nog bli en hit i kock kretsar.
D ä gott mä ööl Börje!

Nyligen tappat HAGENS:Hops Kills Kommunists, Imp. Lakrits Stout, Imp. Winter Stout, Sciccos Lager och Ale, Kolarbärs.

På G, HAGENS: 25L Gårdsvin 2014-15-16, 121L Äppelvin, Rabarbervin 2015 och 2016, Hallon och Rabarbervin.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Ramslöksvin

Inlägg av latmasken »

Liten spontan fundering: Är inte lök jäshämmande? Jag vill minnas att man brukar säga att lök är antiseptisk?
Tompa22
Finjäsare
Inlägg: 54
Blev medlem: lör okt 13, 2012 23:26

Re: Ramslöksvin

Inlägg av Tompa22 »

Vi får hålla tummarna för att det jäser.
Finns en del lökviner om man söker på Wine frome onion.
Tompa22
Finjäsare
Inlägg: 54
Blev medlem: lör okt 13, 2012 23:26

Re: Ramslöksvin

Inlägg av Tompa22 »

Nu jäser det på bra, mätte upp 80 oechle och antar att jag startade på 85.

Så hur luktar ramslöksvin när det jäser?

En av anledningarna till att jag tröttnade på Ramslöken i min frys var doften, det luktade verkligen starkt i frysen, bröd och mycket annat tog smak. Och jo...det var noga förpackat.
Jag fnös när jag läste om en dam som hade så stora problem med doften från sin frusna Ramslök, sen hamnade jag själv där.

Så hur luktar det?
Som något lökmonster som sover ruset av sig, alltså som att gå in i näsborren på ett grönt Ramslöksmonster som vilar bakfyllan av sig.

Vinet jäser i en lokal på 30 kvadratmeter och man hoppar till när man går in där.
Men det är spännande.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster