Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ny här och en massa frågor.

Diskusion kring tobak, så som snustillverkning.
kimkim
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: tis sep 30, 2008 13:17

Ny här och en massa frågor.

Inlägg av kimkim »

Egen snustillverkning
Har några frågor som handlar om snus. Då jag nu har gjort mitt första snus så blev det väl så där. Jag tycker att det blev lite mer som ”rinn snus” och jag hade ingen smaksättning typ smakarom och visst det smakar väl så där. Skall köpa en ny satts och prova med någon smakarom. Har någon något tips på arom som kan vara gott. Jag snusar Grov och Granit och skulle vilja komma i närheten av dessa om det går.
Nu till några frågor.

Varför har man salt i snuset? Vad händer om man tar i mer salt?
Varför skall man ha i natriumkarbonat, vad gör det för snuset., vad händer om man ökar detta? Finns det något annat man kan lägga i?
I slutet så skulle jag lägga i Glycerol/ propylenglykol eller vad det nu heter. Vad är detta? Måste man ha i detta i snuset och vad gör det för nytta. Låter ju inte nyttigt. Finns det något annat man kan ta i istället. Vad händer om man inte har i det i snuset.
Om jag vill ha ett starkare snus hur gör jag då? Hoppas att det finns några som vill hjälpa mig med mina frågor och komma med lite tips. Jag tycker att det är skitroligt att prova på det här med att göra eget snus.
Hur är det med smakaromer något tips?

Ha det
Kimkim
Användarvisningsbild
Dupont
Bryggmästare
Inlägg: 587
Blev medlem: sön aug 24, 2008 1:58
Ort: Norrland

Svar!

Inlägg av Dupont »

Salt har man i dels för smaken men också för att snuset skall "hålla" sig längre. Om man har i för mycket salt så kan snuset svida under läppen och smaka illa. Natriumkarbonat är soda som man tvättar kläder med men jag antar att du menar kaliumkarbonat dvs pottaska. Det har man i för att få snuset basiskt vilket medför att "styrkan" på snuset ökar. Om man har i för mycket pottaska så blir det samma problem som med koksaltet. (I flera recept jag läst om på Internet så står där Natriumkarbonat, men de som då säljer snussatser har då haft med bikarbonat.)

Glycerol/ propylenglykol används bara för att göra snuset mera "lätt arbetat". Det kan bytas ut mot majsmjöl om man vill. Dessa två bidrar dock att göra snuset svagare. Båda "omvandlads" till socker när du snusar så det är ungefär lika farligt som att äta smågodis.

De smakaromer som jag tycker har funkat bäst är konjak,punch eller någon annan sprit. Jag köpt några såkallade "snusaromer" men man blir bara besviken på dom eftersom dom är så olika orginalet.
kimkim
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: tis sep 30, 2008 13:17

Hej

Inlägg av kimkim »

Jag vill bara säga att det är gott med snus, så är det bara
Kimkim
Senast redigerad av kimkim, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
svartnos
Föredetta moderator
Inlägg: 1075
Blev medlem: tis apr 22, 2008 23:23

Ny här och en massa frågor.

Inlägg av svartnos »

Hur många dosor blir det på en sats?

När snuset är klart, förvarar ni det i burkar, dosor?

Hur förvarar ni snuset? Kyl, frys?
Användarvisningsbild
Dupont
Bryggmästare
Inlägg: 587
Blev medlem: sön aug 24, 2008 1:58
Ort: Norrland

Hållbarhet!

Inlägg av Dupont »

Snuset håller sig 1 år i frysen så kan vara värt att göra en uppskattning av sin konsumtion innan man gör en "sats".

Jag förvar det i vanliga snusdoser och när jag vill ha en ny dosa så tar jag ur en ur frysfacket som får tina lite i rumstempratur.

Hur många dosor beror på om du har "spottlucka" är inte på dosan.
Skriv svar

Återgå till "Tobak / snus"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster