Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Fundering på diameter,”produkt ut” röret (FET-FOA)

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Fundering på diameter,”produkt ut” röret (FET-FOA)

Inlägg av jokkman »

Funderar på hur rör diametern på ”produkt ut” röret på en FET-FOA spelar för roll i det hela dvs om man kan minska den till 10mm ?
(diametern är 12mm på en FET-FOA om man skalar upp från en Otto-FOA)

Vad som en minskning borde göra är att produktuttaget saktas ner dvs liter/timma men kan man vinna något i ”kvalité på produkten” genom att ha 10mm istället för 12mm på en FET-FOA?

Är det någon här som har labbat/testat att göra det och isf vad blev resultatet?

Har provat ändra en massa saker på FOA men inte ändrat produkt ut rörets diameter …
Varför jag funderar är för att det som kvarstår att göra på min "nya FET-FOA" är just produkt ut och har funderat på att prova med 10mm diameter på produkt ut röret.
Grejen är den att jag har gjort en massa andra saker (trix och förändringar) med den "nya FOA'n så att jag kommer ej att kunna säga riktigt vad en sådan ändring medför och därav frågan...

/Jokkman
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Fundering på diameter,”produkt ut” röret (FET-FOA)

Inlägg av Flerpen »

Tror inte att storleken roduktröret eller vad man ska kalla det spelar så stor roll.
Man måste brassa på rätt rejält gör att maxa ett 12 rör.
Tror att boven i utsmetade gränser mellan dom olika sakerna är vattenlåset. Minkmerar man dess volym så blandas dom olika "skikten" mindre.
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Fundering på diameter,”produkt ut” röret (FET-FOA)

Inlägg av jokkman »

Tanken som jag har är mera att om man sätter ett mindre rör på produkt ut blir det mera som om man stänger ventilen lite i en VM. .. är inte orolig för vattnenlåset :-)
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Fundering på diameter,”produkt ut” röret (FET-FOA)

Inlägg av Flerpen »

Hmm, skulle tro att man lätrare suger vattenlåset tomt. Ktävs mindre för att överfylla ett 10 rör och få finbs det en risk att man skapar ett vakuum som tömmer vattenlåset.
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Fundering på diameter,”produkt ut” röret (FET-FOA)

Inlägg av jokkman »

Det jag menar är att man byter ut hela röret från 12 mm till 10 mm.
Om du kollar på en foa ritning ser du vad jag menar. Jag ska inte bara byta nedre delen efter produktkylaren utan hela röret från det den sitter fast i övre "ångröret"
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Fundering på diameter,”produkt ut” röret (FET-FOA)

Inlägg av Flerpen »

Aha, den som går igenom kylaren och upp till toppen?
Antar att du skulle få mer sug effekt på lägre effekt från kokaren då men att max uttagshastighet skulle minska då den inte har riktigt samma kapacitet.
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Fundering på diameter,”produkt ut” röret (FET-FOA)

Inlägg av jokkman »

Jo, hela röret. Precis som du säger.

Håller med om att det borde bli mindre max effekt på produkt uttaget (liter/timma) men kan den ändringen även höja kvalitén på produkten pga att det är ett mindre rör?
Blir lite som jag skrev tidigare : som att vrida igen ventilen lite på en VM. ...

Frågan är ju då, blir det en förbättring eller bara att det tar längre tid att köra??
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Fundering på diameter,”produkt ut” röret (FET-FOA)

Inlägg av Flerpen »

Tror inte att det blir någon skillnad i kvalitet, den blandningen som sker sker i vattenlåset. Däremot så lär den bli energieffektivare på lägre effekter.
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Fundering på diameter,”produkt ut” röret (FET-FOA)

Inlägg av jokkman »

Kör man en foa på "rätt sätt" så är inte vattnenlåset ett problem ;-)
Dock så är ett 10 mm rör ca 17% mindre än 12 mm och det kan påverka när man kör smaksatta produkter vilket foa är helt suverän till :-)

Tack för input i frågan, behöver fundera lite mera på om det blir 12 eller 10 mm rör.... tvelar fortfarande mellan vilket jag ska välja .....

/Jokkman
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster