Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hjälp med BeerSmith

Allt bryggrelaterat.
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Bryggare
Inlägg: 198
Blev medlem: ons okt 07, 2009 23:56
Ort: Örebro

Hjälp med BeerSmith

Inlägg av PoorCadaver »

Har laddat ner BeerSmith och håller på att laborera med programmet.

Har dock inte riktigt fått kläm på vattenmängden. När jag bryggde sist räknade jag ut att jag behöver 8,4 liter vatten i grytan för att få ut 6 liter öl efter allt bortkok m m och det stämde bra. Har lagt in receptet i BeerSmith och fixat gryta och inställningar så mycket jag kan, men programmet säger att Est Pre-Boil Vol = 9,75 liter. Hur ska jag kalibrera grytan för att det ska bli rätt?

Programmet räknar också ut att Est ABV = 5,1% där receptet säger att det borde bli 6,5%.

Vad beror detta på? Ska man lite på BeerSmith snarare än receptet eller är det jag som har gjort dåliga inställningar?
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Hjälp med BeerSmith

Inlägg av Knox »

Pre-boil är det du har i grytan efter att du har tagit ur malten
Du reglerar det med ditt boiloff värde på din utrustning, har du 8.4 lite efter du har tagit ur malten så är ditt boiloff 9,75-8,4=1.35l

ang det med receptet så handlar det om vilken effektivitet du har ställt in, högre effektivitet = högre abv
Är din effektivitet lägre så får du kompensera med mer malt och kom ihåg att ställa in att du brygger allgrain och inte extract
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Bryggare
Inlägg: 198
Blev medlem: ons okt 07, 2009 23:56
Ort: Örebro

Re: Hjälp med BeerSmith

Inlägg av PoorCadaver »

Jag tror inte riktigt att jag förstår...

Jag häller i 8,4 liter kallt vatten i grytan, sedan värmer jag upp vattnet till rätt temp och tillsätter malten. När malten tagits ur och humlen kokats är ca 6 liter kvar. Hur mycket det är där emellan vet jag inte, men kanske 7 liter?

Jag får det till det här, är det rätt? Känns som att jag fortfarande inte vet hur mycket vatten som ska i grytan till att börja med...

Mash/Lauter Tun
Mash Tun Volume = 12,00 liter

Fermenter/Bottling Volumes
Batch Volume = 6,00 liter

Boiler
Top Up Water for Kettle = 0,00 liter
Boil Volume = 7,74 liter (AUTO)
Boil Off = 1,00 liter

Total Boil Off = 1,50 liter (AUTO)
Post Boil Vol = 6,24 liter (AUTO)

Angående effektiviteten har jag ingen aning... Hur får man reda på den?
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Bryggare
Inlägg: 198
Blev medlem: ons okt 07, 2009 23:56
Ort: Örebro

Re: Hjälp med BeerSmith

Inlägg av PoorCadaver »

Bump
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Hjälp med BeerSmith

Inlägg av Knox »

Ser vettigt ut
Skriv svar

Återgå till "Ritningar, e-böcker och program"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst